Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Biológiai problémák

Az élet maga egy talány! Szokták mondani. Ezt megfejteni igen-igen nehéz, de talán nem lehetetlen. Az élet tengernyi problémai között találni egyet és annak a nyitját megfejteni azért mindenki számára öröm. Próbálkozz meg te is az alábbi feladatokkal és -mivel most nem tudok mást adni- a sikeresen megoldott feladat motivációja igazán a jutalom. De azért úgy gondolom ez is jelent azért valamit!

Az alábbi ábrákhoz és grafikonokhoz kapcsolódó feladatok az élővilág (növény, állat, ember) egy-egy működéséhez, tulajdonságához kapcsolódnak. Figyeld meg jól magát az ábrát és a magyarázatokat és a kérdésekre így biztosan tudsz válaszolni is. A részmegoldás is siker! Jó fejtörést, jó munkát és sok sikert ehhez a tevékenységhez! A megoldást -ha gondolod- a következő e-mail címre elküldheted és a megoldást értékelve válaszolok a leveledre? imre.ungvari71@gmail.com   

1. ábrához kapcsolódó feladatok: maga az ábra az emberi tüdőben és a mellhártyák közötti nyomásváltozást mutatja a ki- és a belégzés alkalmával. A légzés mechanizmusa megismerésével válaszolj a következő kérdésekre! 

a/ Melyik görbe mutatja a tüdőben és melyik a mellhártyák közötti nyomásváltozást? Röviden indold meg a válaszod!  

b/ Melyik szakasz vonatkozik a be-, és melyik a kilégzés folyamatára? Miért?

A 2. ábrához kapcsolódó feladatok:  az ábra egy szukkulens (pozsgás) és egy nem pozsgás növény fotoszintézisének alakulását mutatja. A pozsgás növények elsősorban olyan területeken élnek, melyeknél a vízellátottság nem jó vagy legfeljebb az évnek csak egy kis idejében kapnak csapadékot. Ehhez alkalmazkodtak felépítésükben és működésükben is, így a fotoszintézisük is ezek szerint alakul. A növényeket 12 órás megvilágításnak és 12 órás sötét hatásnak tették ki. Megmérték ezekben az időkben a CO2 felvétel és CO2 leadás alakulását és az ábrán látható eredményt kapták. A kísérletet állandó hőmérsékleten  (20 C-fok) és optimális vízadagolás mellett végezték.  Válaszolj az alábbi kérdésekre!

a/ Miért a CO2 felvételt és leadást mérték?

b/ Melyik grafikon mutatja a pozsgás, és melyik a nem pozsgás növény fotoszintézisének alakulását? V= ?  B= ?

c/ Mi a két növény felépítő anyagcseréjének a különbsége? Miért alakulhatott ki ez a különbség?

A 3. ábrához tartozó feladatok: az emlős állatok pajzsmirigye a tiroxin nevű hormont termeli. Ez a hormon a sejtjeik lebontó anyagcsere folyamatát befolyásolja, serkenti a biológiai oxidációt. A hormon képzéséhez jód szükséges. A 3. ábrán egy kísérleti szituáció eredménye látható. Egy kísérleti állatnak (emlős állat) táplálékában megemelték a jód-koncentrációt és mérték a vérében, a pajzsmirigyében és a vese által termelt vizeletben megjelenő jód mennyiségét. Az grafikonon látható eredményt kapták. Válaszolj az alábbi kérdésekre!

a/ Egészségesen működik-e a kísérleti állat  pajzsmirigye vagy nem? Indokold a véleményed!

b/ Mit jelentenek a betűk a grafikonon? a, b, c

A 4. ábra feladatai: kísérleti állatnak (kutya) a hipotalamuszába ( a köztiagy egyik része) érzékeny termódát ( a hipotalamusz hőmérsékleti értéket tetszőlegesre tudták vele beállítani) építettek be. Ezt a termódát egyszer a normális testhőmérséletre, majd magasabb illetve alacsonyabb értékre állították be. A környezet hőmérsékletét nem változtatták meg. Az állat hőtermelését és hőleadását a 4. grafikon mutatja.

a/ Milyen változás következik be az állat bőrereinél a termóda hőmérséklet változtatásakor?

b/ Hogyan változik a termóda hűtésekor az állat vázizmainak a működése?

 Az 5. ábrához tartozó feladatok: már 1864-ben, egyes pozsgás (succulens) növényeknél De Saussure (ejtsd: dö szoszür!) megfigyelte, hogy az éjszaka folyamán megnövekszik, nappal pedig csökken a savtartalmuk. A későbbi vizsgálatok ezt a tapasztalatot megerősítették. Ezeknél a növényeknél (Crassula, Bryophyllum Kalanchoe, Sedum) a sejtnedv pH-ja mindig a kora reggeli órákban volt a legalacsonyabb és este pedig a legmagasabb. A növényeknél ezt a savtartalom periodikus ingadozást napi savritmusnak nevezték el (diurnalis savciklus).  Figyeld meg az 5. ábrát és válaszolj a kérdésekre! Nézz utána, hogy mit jelent a CAM-ciklus!

a/ Milyen összefüggés van a növény sejtjeiben fellépő pH-változás és a sejtben képződő szerves savak között? 

b/ Milyen módon alakul ennél a növénynél a sztómák napi működése?

c/ Mi lehet a szerepe a növény további életében a keletkezett szerves savaknak?  

d/ Mi az eltérés a pozsgás és nem pozsgás növények CO2 felvételében és miért alakul ki ez az eltérés?